Translate our blog in your language.

Japan Kanto and Tohuku

Onze reis naar Noord Japan: Tokyo-Kanto-Tohuku (klik op de foto)

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

woensdag 24 mei 2017

De mummie

Woensdag 24 mei 2017.
Het wordt weer een prachtige dag. Na het ontbijt met de "ojek" naar de grote Pasar Baru. Een dunne oostenwind giert om ons hoofd, althans voor het gevoel.  Wij dachten hoe vroeger op de markt des te beter. Maar dat is hier niet zo. Om half negen was er nog niet veel te beleven. Een aantal vrouwen schikken hun groenten. Twee varkens scharrelen door het afval. Men gaat eerst vroeg in de morgen de produkten op het land oogsten en dan naar de markt. Verser kan het niet. Dan eerst maar met de "ankot" via Jiwika naar de kampung Kurulu. De angkot staat te wachten zonder chauffeur. Er komt een jongen aangelopen die enorm stinkt. Hij heeft ergens benzine gehaald. Zijn baas komt erbij, steekt zijn vinger in de jerrycan, ruikt eraan en zegt dat het geen goede benzine is. Deze is aangelengd met verfverdunner ofzo. De jongen neemt een trechter en giet de benzine toch in de tank van de angkot. Benzine kost in Wamena RP 15.000 en dat is 3x de normale prijs van RP 6.550
De angkot wordt gestart. Een grote rookwolk. We gaan zo rijden.....de stinkende jongen blijkt ook de chauffeur te zijn. Hij stapt in terwijl wij al voorin zitten. Gelukkig heeft het bussie naast de raampjes naar beneden ook veel kieren en gaten zodat er tijjdens het rijden enige ventilatie ontstaat en dat is wel nodig ook. Brrrrrrrr
In Kurula is een mummie van 373 jaar oud te bewonderen. Na een klein uurtje hobbelen over de slechte weg waren we daar. Een klein stukje lopen naar de poort van deze nederzetting. We stappen naar binnen, er is nog niemand te zien. Druppelsgewijs kwamen de mensen uit hun hutjes zo ook het dorpshoofd. Met hem moesten we even onderhandelen over de prijs van de bezichtiging inclusief het maken van foto's. Hij vroeg RP 300.000 en we zijn uitgekomen op RP 220.000. Gisteren kregen we van onze vriend Penius te horen RP 250.000 dus we betalen niet teveel.
In Kurulu bevindt zich één van de vijf  mummies die er in de Baliemvallei zijn. Het is het gemummificeerde lichaam van een voorvader, een zeer belangrijk stamhoofd. De mummie wordt bewaard van generatie op generatie als een soort verering van de voorouders en als voorbeeld voor de jeugd.
Voor elke foto die we van de mensen uit deze kampung maken moeten we RP 10.000 betalen. Terwijl de dorpeling de mummie uit zijn hut haalt trekken de meesten vrouwen hun t-shirt uit en staan klaar, met hun blote hangers, voor de foto. Hoeven we niet want we hebben al genoeg foto's met prachtige vrouwen. De mummie wordt op een afgezaagde boomstam gezet en we mogen 'm bewonderen en fotograferen. Het is prachtig hoe deze man is geconserveerd. We kopen nog een paar kleine souveniers en we gaan. Net buiten de poort komen we een paar Argentijnen tegen met een gids die ook op het punt staan de mummie te gaan bekijken. Hun werd een prijs genoemd van RP 1.200.000 Spreek je de taal, ga daar heen zonder gids en regel zelf de prijs. Wij pp RP 110.000 en zij RP 300.000 en dat is kassa voor deze kampung en wellicht ook de gids.
We lopen terug naar de weg. Enige tijd later stopt dezelfde ouwe rammelbak van een angkot van de heenrit. We stappen in en pikken onderweg op verschillende plaatsen mensen op met tassen vol verse groenten. Allemaal op weg naar de markt. De roestbak is propvol met bovenop een lading produkten.
Inmiddels is het druk op de markt en is in volle gang. We nemen nog wat foto's en stappen achterop de ojek terug naar het hotel. Lunchtijd! Naast het hotel zit een prima eettent. Vandaag....mie ayam speciaal.
Vanmiddag na de siesta hebben we nog een kleine wandeling gemaakt om de benen te strekken. Het was prachtig in de Baliemvallei. Morgen twee vluchten. Eerst naar Jayapura en dan door naar Sorong op de "vogelkop" van Papua. Van Sorong gaan we later door naar de Raja Ampat eilanden.